УМОВИ
доступності закладу для навчання осіб
з особливими потребами
«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Організація доступності закладу для навчання дітей з особливими освітніми потребами впроваджено у КЗО СЗШ № 101 з 2017 році.
Умови доступності:
· безперешкодний рух комунікаційними шляхами, поверхня рівна та неслизька як у приміщенні, так і на прилеглій до школи території;
· без бар’єрний вхід у приміщення (в наявності пандус захищений від атмосферних опадів, сходи з поруччям, споруда має чітко видний, доступний головний вхід з вулиці);
· обладнані додаткові місця для паркування транспорту;
· вхід прямий і рівний, габарити тамбура дозволяють маневрувати інвалідним візком, решітка для витирання ніг не створює бар’єру, вхідні двері скляні;
· можливість своєчасного користування зонами обслуговування та відпочинку (кімната медіатеки, релаксаційна кімната, спортивна зала, гімнастична зала, їдальня, кабінет інформатики, актова зала);
· доступні – пристосовані санвузли – 4 шт. (І-ІІ поверх), труби гарячої води ізольовані;
· в наявності шкільне обладнання (ростові меблі, гральні куточки, спортивні обладнання);
· на території закладу гарна якість зовнішнього штучного освітлення (фон арі – 4 шт.);
·для забезпечення умов для проведення фізичного виховання на відкритому просторі є:
˗ спортивний майданчик з живим газоном;
˗ тренажерно-ігровий майданчик з твердим покриттям;
˗ тренажерний майданчик.
· коридори широкі (3 м), предмети інтер’єру в коридорах не ускладнюють пересування дітей з особливими потребами;
· створена гнучка система освітлення, що відповідає вимогам всіх категорій користувачів;
· забезпечені навчальними програмами, дидактичними посібниками;
· проводяться корекційні розвиткові години (згідно додатку І, Постанови КМУ від 14.02.2017 № 88);
· в наявності посади: асистент вчителя, дефектолог, логопед, практичний психолог, соціальний педагог.
На підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 № 872 «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», листа МОН України від 13.08.2014 № 1/9-413 «Про організацію навчально-виховного процесу учнів з розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку», листів МОН України від 12.07.2017 № 1/9-385 «Про навчальні плани та організацію навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами», від 28.07.2017 № 1/9-414 «Про забезпечення фахівцями психологічної служби системи освіти та пріоритетні напрямки діяльності на 2017/2018 навчальний рік», Постанови КМУ від 09.08.2017 № 588 «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу», наказу КЗО СЗШ № 101 від 02.10.2018 № 201А/1 «Про організацію роботи в інклюзивних класах у 2017-2018 н. р.» у 1-Б класі, організовано роботу з інклюзивним навчанням для дітей з особливими потребами (2 учня) та у 1-А класі (1 учень), станом на 05.02.2018 р. навчається 3 учні.
Інклюзивне навчання в КЗО СЗШ № 101:
· ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
· спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
· це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Всі учні:
· можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
· мають індивідуальні здібності й особливості.
· хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
· мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
· пізнають скрізь.
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання, воно дозволяє їм:
· розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
· приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
· працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
· залучати батьків в процес навчання і життя школи.
· розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
· створювати дружні стосунки з іншими дітьми
· позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.