Протидія булінгу
Відповідно до статті 15 Закону України «Про повну загальну середню
освіту» від 16.01.2020 № 463-IX у закладах освіти виховний процес є
невід’ємною складовою освітнього процесу і має ґрунтуватися на
загальнолюдських цінностях, культурних цінностях Українського народу,
цінностях громадянського (вільного демократичного) суспільства, принципах
верховенства права, дотримання прав і свобод людини і громадянина тощо.
Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Питання запобігання та виявлення випадків жорстокого поводження з
дітьми регулюється Законом України «Про охорону дитинства», де статтею 10
визначено, що кожній дитині гарантується право на свободу, особисту
недоторканність та захист гідності. Дисципліна і порядок у сім’ї, навчальних
та інших дитячих закладах мають забезпечуватися на принципах, що
ґрунтуються на взаємоповазі, справедливості та виключають приниження
честі і гідності дитини http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2402-14/ed20120601
Концепцією Нової української школи передбачено формування
ціннісного ставлення і судження у школярів, вміння вибудовувати
доброзичливі і толерантні стосунки із учасниками освітнього процесу.
Закон України «Про освіту», зокрема стаття 53, визначає право
здобувачів освіти на захист під час освітнього процесу від приниження честі
та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будьякою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача
освіти. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145
Законом України від 18.12.2018 № 2657-VIII «Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»
внесено зміни до Закону України «Про освіту» щодо визначення поняття
булінгу (цькування), його типових ознак.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646
«Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування
заходів виховного впливу в закладах освіти», зареєстрованим у Міністерстві
юстиції України 03 лютого 2020 р. за № 111/34394, затверджено Порядок
реагування на випадки булінку (цькування) та Порядок застосування заходів
виховного впливу.
Механізм реагування на випадки булінгу (цькування), процедури
застосування заходів виховного впливу запроваджено у закладах освіти всіх
типів і форм власності, крім тих, які забезпечують здобуття освіти дорослих, у
тому числі післядипломної освіти.
Наголошуємо, що згідно із Законом «Про внесення змін до деяких
законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від
18.12.2018 № 2657-VIII, до повноважень органів управління освітою входить
здійснення контролю за виконанням плану заходів, спрямованих на
запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти та розгляд скарг
про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за відповідними
заявами.
Згідно із Законом України від 15.07.2021 № 1658-IX визначено зміст
поняття безпечне освітнє середовище, як сукупність умов у закладі освіти, що
унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної,
майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог
санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил, законодавства
щодо кібербезпеки, захисту персональних даних, безпечності та якості
харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування, шляхом
фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за
будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (зокрема
шляхом булінгу (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо),
пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а
також унеможливлюють вживання на території та в приміщеннях закладу
освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів,
психотропних речовин.
До програм підвищення фахового рівня педагогічних працівників
мають бути включені навчальні модулі з питань компетентнісного навчання і
створення безпечного і дружнього до дитини освітнього середовища. Зокрема:
курс «Безпечна і дружня до дитини школа» (http://scfs.multycourse.com.ua/ua/),
навчальний модуль «Основи формування соціальної і здоров’язбережувальної
компетентності учнів» (https://is.gd/d6ZHyj), тренінг «Вчимося жити разом»
(https://is.gd/vKHYI3), модуль «Методика компетентісного навчання за
інтегрованим курсом «Я досліджую світ» (https://is.gd/Poqn6X), онлайн-курси
«Основи здоров’язбережної компетентності» (http://multycourse.com.ua/ua), «
«Освіта на основі життєвих навичок» (http://dlse.multycourse.com.ua/ua/),
освітня програма «Базові навички медіатора/медіаторки в закладах освіти.
Створення та координація діяльності служби порозуміння з числа учнів та
учениць для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівнарівній» (http://bit.ly/36hJTFt).
На сайті МОН під рубрикою «Антибулінг» розміщений банк методик
(інструментарію)(https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/protidiyabulingu).
Наголошуємо, що на доступному місці у закладі освіти варто
розмістити контактну інформацію про керівників та педагогічних працівників
закладу освіти, до яких, відповідно до посадових обов’язків, можуть
звертатися учасники освітнього процесу для оперативного вирішення питань,
що стосуються збереження життя чи здоров’я, а також захисту прав та
інтересів дитини; номер телефону 1547 Урядової гарячої лінії з попередження
домашнього насильства; телефонні номери Національної дитячої «гарячої»
лінії 0 800 500 225 або 116 111 (для дзвінків з мобільного).
Для використання в профілактичній роботі в закладах освіти на сайті
МОН розміщений у вільному доступі банк педагогічних технологій у рубриці
«Корисні посилання щодо теми антибулінгу».
З метою профілактики булінгу (цькування) у закладах освіти
рекомендуємо:
впроваджувати в освітній процес закладів освіти гурток «Вирішення
конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації» та факультатив
«Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе». Режим доступу
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidiabulingu/1-komplekt-programmediatsiya.pdf
використовувати відеоролик «Вирішення конфліктів мирним шляхом.
Медіація — ровесників і ровесниць» та освітній електронний курс «Вирішую
конфлікти та будую мир навколо себе»;
Режим доступу:
https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/vihovnarobota-shvaleni-rukopisi/.
розвивати медіацію-однолітків, створювати служби порозуміння
(Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за
принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним
шляхом у закладах освіти».
проводити освітню роботу із батьками та законними представниками
дітей з питань профілактики насильства, булінгу, формування
ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом.
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ ЩОДО ТЕМИ АНТИБУЛІНГУ
ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ: КОГО І ЗА ЩО МОЖУТЬ ШТРАФУВАТИ
Верховна Рада України підтримала в першому читанні законопроект щодо протидії булінгу в школах, яким вводяться штрафи за цькування. За це проголосували 235 народних депутати.
Законом пропонується встановити адміністративну відповідальність за булінг, а також за приховування подібних випадків і ввести штрафи від двадцяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Розмір штрафу залежатиме від виду вчиненого правопорушення.
За цькування у школах передбачаються штрафи від 40 грн до 3400 грн. Сума штрафу залежатиме від виду вчиненого правопорушення.
Що таке булінг
«Булінг — це цькування дітей однолітками у дитячих колективах. Це агресивна та свідома поведінка однієї дитини щодо іншої. Від випадкової бійки буллінг відрізняється систематичністю й регулярністю, — каже психолог Наталія Носаль. — Жертвами булінгу найчастіше стають діти, які чимось вирізняються серед інших. До прикладу, скромно одягнуті, відмінники в навчанні, не мають дорогих ґаджетів або є представниками іншої раси. Раніше таких дітей називали «білі ворони».
Україна займає 9 місце серед 42 досліджуваних країн за відсотком жертв булінгу серед підлітків. За даними Міністерства внутрішніх справ, у 2017 році з булінгом зіткнулися 67% дітей. У школах нараховувалося трохи більше 3,9 млн дітей, а значить 2,6 млн пережили або були свідками знущань. 40% із них нікому про це не говорили і не зверталися за допомогою, трохи менше половини соромляться говорити про це, а 22% вважають явище нормою.
«Як правило, діти, які страждають від буллінгу, є закритими психологічно. Вони якщо і діляться цим, то тільки з батьками. Батьки повинні звертати увагу на дитину, якщо вона боїться йти в школу, у неї немає друзів, має брудні речі, або дитина сама собі завдає пошкодження», — розповідає заступник міністра юстиції Іванна Смачило.
«Буллінг — це не просто поодинокі розбірки»
«20% дітей, які цькують інших, не розуміють, що роблять. Часто вони вважають, що просто жартують. Але головна проблема, яка дає булінгу розвиватися — це приховування проблем від батьків. Навіть просто налагодження відносин між батьками і дітьми змінить обсяги проблеми», — каже заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму Богдан Петренко.
Буллінг — це не просто поодинокі розборки в школі. У кінці липня в Одесі 15-річну дівчину жорстоко побили однолітки. Причиною конфлікту між дівчатами став хлопець, який раніше зустрічався з однією з нападниць, а потім почав залицятися до постраждалої.
У минулому році в Чернігові підлітки побили 15-річну дівчину. Обидва відео цих бійок, що потрапили в мережу, отримали резонанс.
«Буллінг сприймається суспільством не як проблема, з якою треба боротися, а як окремі розбірки в школі. Суспільство часто вдає, що не бачить цієї проблеми», — каже керівник проекту «Стоп шкільний терор» Юлія Чудновець.
Як в Україні борються з проблемою булінгу
Міністерство юстиції розпочало інформаційну кампанію «Стоп булінг». Кампанія проводиться в рамках проекту «Я маю право».
У рамках кампанії розробили інформаційні матеріали. З них можна дізнатися, які види буллінгу існують і як діяти в ситуації, якщо ви стали свідком цього.