«Людину можна виховати лише добром»
В. Сухомлинський
Сучасна шкільна освіта в Україні спрямована на створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості, виховання покоління, здатного вчитись протягом усього життя, створювати і розвивати цінності громадянського суспільства. Головною метою освітніх зусиль стає повне розкриття можливостей і здібностей особистості, її духовного потенціалу, щоб вона була спроможною в мінливій реальності спиратися, перш за все, на власні сили. В навчальному закладі побудований такий навчально — виховний процес, який забезпечує тривалий і цілісний виховний вплив на учнів.
Превентивне виховання посідає важливе місце в системі виховної роботи нашої школи. Воно включає в себе підготовчі та профілактичні дії педагогічного колективу, спрямовані на запобігання формування в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки та організацію належного догляду за діяльністю школярів.
Метою превентивного виховання є досягнення сталої відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення.
Основні завдання превентивного виховання:
— створити умови для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітних видів трудової, навчальної, позашкільної діяльності, що сприяють інтелектуальному, морально-етичному, естетичному розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів;
— забезпечити соціально-психологічну діяльність, педагогічно зорієнтовану на протидію втягуванню дітей та молоді в негативні ситуації;
— надавати комплексну психолого-педагогічну допомогу;
— стимулювати неповнолітніх до здорового способу життя і позитивної соціальної орієнтації.
Основні напрями превентивного виховання учнів школи: профілактика правопорушень серед неповнолітніх; утвердження здорового способу життя; профілактика тютюнопаління, вживання алкоголю; підвищення соціальної компетентності молоді, формування відповідальної поведінки.
У превентивному вихованні учнівської молоді важливим є залучення до виховного процесу батьків, громадських організацій, самоврядування; координація взаємодії школи, сім’ї та громадськості. Постійна співпраця школи з батьками, іншими суспільними виховними інститутами, забезпечує стійкість і стабільність навчально-виховного процесу, сприяє усуненню психолого-педагогічних порушень соціальної адаптації неповнолітніх.
Робота педагогічного колективу КЗО СЗШ №101 у напрямі превентивного виховання полягає передусім у формуванні в учнів високих моральних якостей, які є головним чинником вибору способу поведінки.
У школі існує своєрідна система профілактичної роботи: контроль за відвідуванням учнями школи ведеться класними керівниками та педагогом – організатором у спеціальному журналі; розроблені правила для учнів; діти охоплені заняттями в гуртках, спортивних секціях, музичній школі; ведеться постійна індивідуальна робота зі школярами; створено Комісію дисципліни та порядку, що слідкує за дотриманням правил поведінки і правопорядку під час уроків та в позаурочний час.
Протирецидивна профілактика ведеться за особливим планом щодо учнів, які перебувають на внутрішкільному обліку , на обліку в кримінальній міліції та ССД, за кожним з них закріплений класний керівник.
На кожного учня даної категорії заведена індивідуальна картка, у якій фіксуються зміни в характері і поведінці дітей, висвітлюється динаміка розвитку особистості протягом навчального року. Випадки неадекватної поведінки, які трапляються в учнівському колективі, обговорюються на класних зборах, на засіданні Профілактичної ради.
Значне місце в організації індивідуальної роботи з важкими підлітками займає шкільний психолог та соціальний педагог. Робота психолого – педагогічної служби школи проводиться за такими напрямами: діагностика; бесіди з вчителями, батьками та учнями; розробка конкретних рекомендацій, пам’яток, порад у відношенні до певного підлітка батькам, класним керівникам, вчителям — предметникам; ведеться корекційна робота з важковиховуваними учнями.
Ефективним у діагностичному плані є відвідування класним керівником учнів удома. Це дає можливість ознайомитись з умовами проживання і виховання дитини, з’ясувати соціальний статус сім’ї, де виховується учень, налагодити контакт з батьками. На основі проведеної діагностичної роботи кожен класний керівник на початку навчального року складає психолого-педагогічну характеристику класу, оформляє соціальний паспорт класу, планує роботу з класним колективом та індивідуальну роботу з учнями, схильними до правопорушень. Згідно з отриманими від класних керівників даними заступник директора з виховної роботи складає соціальний паспорт школи, план правовиховної роботи в школі.
У роботі з учнями, схильними до правопорушень, найбільш результативним є особистісно зорієнтований підхід. Тому чи не найбільшу увага надається індивідуальній роботі з такими учнями. Вона передбачає щоденну цілеспрямовану планомірну роботу класного керівника з учнями, їх батьками, вчителями — предметниками. Індивідуальна робота з учнями включає різні форми та методи: бесіди, відвідування учнів удома, зустрічі з представниками правоохоронних органів, залучення до участі в позакласному житті школи.
Головною ланкою, яка забезпечує теоретичне та методичне керівництво роботою класних керівників, учнівською організацією «Глобус» є адміністрація школи. Адміністрація школи контролює результати роботи класних керівників, вихователів груп продовженого дня, органів учнівського самоврядування, керівників гуртків, батьківського активу, шкільної бібліотеки. З цією метою видаються відповідні накази по школі.
Форми і методи просвітницької та профілактичної роботи починаються від найпростіших: бесіда, гра, екскурсія у молодших класах та ускладнюється з урахуванням знань і вікових особливостей. Основою формою профілактики правопорушень і оволодіння певними знаннями є година спілкування.
Згідно плану роботи школи проведено Тижні правового виховання, Толерантності, Здорового способу життя, Олімпійського руху. Щороку 1 грудня проводиться акція «Зупинимо СНІД – поки він не зупинив нас!»
Зростання дитячої і підліткової злочинності зумовлене соціальними процесами у суспільстві. У сучасних умовах розходження між сім’єю і школою посилюється.
У центрі особливої уваги – неблагополучні сім’ї та сім’ї, де виховуються підлітки, схильні до правопорушень. В цьому навчальному році проведені батьківські збори з правового виховання «Алкоголь і особливості людини» (за участю сімейного лікаря), «Важкий підліток».
За рахунок варіативної части введено факультативний курс «ВІЛ/СНІДу» для учнів 10 та 11-х класів. Зміст викладання цього курсу має превентивний характер, орієнтований на розвиток дітей, вихованню соціально спрямованої, відповідальної поведінки.
Серед активних та дієвих форм роботи є: години спілкування «Життєві навички безпечної поведінки», «Безпечне материнство та відповідальне батьківство»; диспути «СНІД – лихо чи провина людства», «Чи можна вберегтися від ВІЛ?»; виставка стіннівок, плакатів та малюнків «Скажемо СНІДу – ні!», «ВІЛ/СНІД очима підлітків»; захист учнівських проектів «Здоровий спосіб життя – гарантія убезпечення від зараження ВІЛ».
Двічі, на початку та наприкінці навчального року проводиться тестування учнів 11 класів за процедурою «До» та «Після» з метою отримання вхідних та вихідних даних у знаннях, навичках та уміннях, психологічних установках школярів.
Поширення та впровадження превентивної освіти та у нашому навчальному закладі дає можливість зробити висновки щодо підвищення рівня знань та навичок здорового способу життя, спроможності до адаптивної та позитивної поведінки учасників навчально-виховного процесу, є важливою складовою діяльності школи, дружньої до дитини, школи, що підтримує здоров’я, необхідністю, зумовленою проблемами сучасного суспільства.